Voor de lesgever

Leerplan

Hotel - bakkerij - slagerij 
D/1999/0279/104

Leerplandoelstelling:

Diverse basistechnieken in de keuken: 


  • benoemen; 
  • uitvoeren

Gebruik van klassite

Het is van belang bij het gebruik van de klassite dat je in de les eventjes de tijd neemt om hem door te nemen met je klas. 
De bedoeling van deze site is vooral remediërend. Er is een opdracht opgegeven in de eerste les in september. De leerlingen moeten hiervoor de aangeboden technieken grondig onder de knie hebben. 
Tijdens de praktijkles zullen al deze technieken klassikaal aan bod komen. Voor de taak thuis kunnen ze hier echter nog eens de technieken opnieuw bestuderen. De  leerlingen hebben ook de mogelijkheid om op iedere pagina reacties te schrijven. Zijn er onduidelijkheden of vragen kunnen ze deze hier stellen. Een medeleerling of jezelf kunnen hier zo spoedig mogelijk op reageren. 

Tijdens de eerste vier pagina's met de basistechnieken heb je vooral de werkvormen zelfstandig leren (herhalen) en filmvertoning. De leerlingen zien nog eens in een vertoning hoe je moet spuiten met een spuitzak en hoe je moet opkloppen. 
Het herhalen van de overige leerstof gebeurt vooral door zelfstandig leren. De leerlingen kunnen de leerstof nalezen op deze site. 

Voor de verwerking gaan de leerlingen individuele oefeningen maken met behulp van spelvormen. Ze maken een kruiswoordraadsel en een invuloefening op zelfstandige basis met behulp van het programma Educaplay. Vervolgens voeren ze ook de technieken uit door het maken van chocomousse. Deze opdracht is via Word ingevoegd zodat ze in het document zelf aan de slag kunnen gaan. 

Je werkt met deze klassite ook aan een aantal VOETen (ICT-diamant):
De leerlingen ...


  • hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
  • kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De leerlingen merken dat als ze iets niet begrijpen er heel wat informatie te verkrijgen is op het internet. Met behulp van een filmpje kan je een techniek al veel beter begrijpen. Ze zien in dat bij het verwerken van de leerstof ICT een aanvullende rol kan hebben. Er staan ook twee oefeningen hiervoor ter beschikking voor de herhaling van een aantal begrippen en het gebruik van de technieken. 


  • gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen leren hier vooral op een verantwoorde en doelmatige manier te werk te gaan. Ze leren inzien dat ze doelmatig opzoek gaan naar informatie en gaan kritisch te werk (bijv. een recept zoeken van chocomousse). 
Door het gebruik van de site beseffen de leerlingen dat ze hier heel wat papier mee uitsparen. De site is overal ter beschikking en ze hoeven dit niet af te drukken.


  • kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen moeten een recept opzoeken voor chocomousse. Ze moeten een goed recept vinden en dit invoegen in het Worddocument. Ze moeten de taak ook kunnen opslaan om dit op hun beurt door te mailen naar de leerkracht.


  • kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
De leerlingen kunnen bij vragen communiceren via de blog. Er wordt hen duidelijk gemaakt in de les dat iedereen deze blog kan raadplegen en lezen. Ze zorgen er voor dat hun vragen of reacties dus op een aanvaardbare manier gebeuren. Ze denken ook na of de vraag die ze stellen wel geschikt is om via het internet te stellen. Is de vraag geschikt om op het internet te plaatsen of is het eerder een vraag voor in de praktijkles? 


Met deze site volgen we een aantal didactische principes:

  • activiteitsprincipe
De leerlingen moeten de technieken uiteindelijk zelf uitvoeren!


  • aanschouwelijkheidsprincipe
Tot zover het mogelijk was, is er geprobeerd zoveel mogelijk foto's en filmpjes toe te voegen zonder te overdrijven. Het moet duidelijk en gestructureerd blijven voor de leerling. 

  • herhalingsprincipe
Bij de moeilijkste technieken (opkloppen en spuiten met een spuitzak) is er zowel een filmpje als een schriftelijke tekst voorzien om de methode in te oefenen. De begrippen worden ook nog eens in spelvorm herhaald. 

  • integratieprincipe
De leerlingen merken dat ze alle technieken onder de knie zullen moeten hebben om het recept tot een goed einde te kunnen brengen. 

  • beperkingsprincipe
Enkel de basistechnieken die van toepassing zijn voor het recept worden hier besproken. 

  • geleidelijkheidsprincipe
Naar gelang het voorkomen van de technieken worden ze elk afzonderlijk besproken. De leerling kan op een eenvoudige manier een basistechniek terug vinden zonder al te veel omwegen.