Leerplan
Hotel - bakkerij - slagerijD/1999/0279/104
Leerplandoelstelling:
Diverse basistechnieken in de keuken:
- benoemen;
- uitvoeren
Gebruik van klassite
Het is van belang bij het gebruik van de klassite dat je in de les eventjes de tijd neemt om hem door te nemen met je klas.De bedoeling van deze site is vooral remediërend. Er is een opdracht opgegeven in de eerste les in september. De leerlingen moeten hiervoor de aangeboden technieken grondig onder de knie hebben.
Tijdens de praktijkles zullen al deze technieken klassikaal aan bod komen. Voor de taak thuis kunnen ze hier echter nog eens de technieken opnieuw bestuderen. De leerlingen hebben ook de mogelijkheid om op iedere pagina reacties te schrijven. Zijn er onduidelijkheden of vragen kunnen ze deze hier stellen. Een medeleerling of jezelf kunnen hier zo spoedig mogelijk op reageren.
Tijdens de eerste vier pagina's met de basistechnieken heb je vooral de werkvormen zelfstandig leren (herhalen) en filmvertoning. De leerlingen zien nog eens in een vertoning hoe je moet spuiten met een spuitzak en hoe je moet opkloppen.
Het herhalen van de overige leerstof gebeurt vooral door zelfstandig leren. De leerlingen kunnen de leerstof nalezen op deze site.
Voor de verwerking gaan de leerlingen individuele oefeningen maken met behulp van spelvormen. Ze maken een kruiswoordraadsel en een invuloefening op zelfstandige basis met behulp van het programma Educaplay. Vervolgens voeren ze ook de technieken uit door het maken van chocomousse. Deze opdracht is via Word ingevoegd zodat ze in het document zelf aan de slag kunnen gaan.
Je werkt met deze klassite ook aan een aantal VOETen (ICT-diamant):
De leerlingen ...
- hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
- kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Door het gebruik van de site beseffen de leerlingen dat ze hier heel wat papier mee uitsparen. De site is overal ter beschikking en ze hoeven dit niet af te drukken.
- kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Met deze site volgen we een aantal didactische principes:
- activiteitsprincipe
- aanschouwelijkheidsprincipe
- herhalingsprincipe
- integratieprincipe
- beperkingsprincipe
- geleidelijkheidsprincipe
Naar gelang het voorkomen van de technieken worden ze elk afzonderlijk besproken. De leerling kan op een eenvoudige manier een basistechniek terug vinden zonder al te veel omwegen.